Partnerzy

 

Zabrze - oficjalna strona Urzędu MiastaZabrze - serwis
oficjalna strona Urzędu Miasta

sekapSystem Elektronicznej Komunikacji
Administracji Publicznej

Górnik Zabrze SSA -  oficjalna stronaGórnik Zabrze SSA
oficjalna strona

SKS Gwarek Zabrze - oficjalna stronaSKS Gwarek Zabrze
strona oficjalna

Polski Związek Gimnastyczny - oficjalna stronaPolski Związek Gimnastyczy
strona oficjalna


Rada Dzielnicy Osiedle Tadeusza Kotarbińskiego

BIP

Biuletyn Informacji Publicznej MBSBiuletyn Informacji Publicznej MBS

Komunikaty COVID- 19

SPOSOBY DLA RODZICÓW

JAK WSPIERAĆ DZIECI PODCZAS EPIDEMII KORONAWIRUSA

      Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek.

Oto 6 wskazówek, jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie:

  1. Bądź spokojny

Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

  1. Trzymaj się rutyny

Dzieci potrzebują rutyny. Kropka. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach. Polecamy stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii” i czas na prace domowe. Musimy zastanowić się, co dla nas jest ważne i zbudować strukturę, która to odzwierciedla. Dzieci w wieku 10-11 lat lub starsze możemy zaangażować w przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im możliwość zastanowienia się nad czynnościami, które chciałyby wykonywać, a następnie pracujemy wspólnie nad ostatecznym kształtem harmonogramu.

  1. Pozwól dziecku odczuwać emocje

Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. Radzimy, aby po prostu pozwolić dzieciom na smutek: my, dorośli, patrzymy na tę sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla nastolatka to poważne problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują.

  1. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci

W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku faktów, ponieważ - jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie - może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami. Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji.

  1. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu

W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki. Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak możecie sobie z tym poradzić? Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie się nad planem dnia.

  1. Kontroluj swoje zachowanie

To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym.

.....................................................................................................................................................................................................................................

      W związku z zaistniałą sytuacją epidemii w Polsce informujemy, że istnieje możliwość skorzystania z porad i konsultacji prowadzonych przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną w Zabrzu. Poradnia służy pomocą naszym wychowawnkom i ch rodzicom.

W okresie epidemii specjaliści poradni udzielają porad i konsultacji:

  • telefonicznych - pod numerami telefonów: 32 271 19 51 oraz 883 315 363
  • mailowych – pod następującymi adresami:

    Sekretariat – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Tomasz Batruch – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Zuzanna Bizuk – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Małgorzata Boruc – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Iwona Chrószcz – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Joanna Dorocisz – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Maria Grzywacz – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Mariola Gumkowska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Bożena Kisielewska – Stańczyk – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Marzena Pietras - Koralewska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Agnieszka Kubacka – Dołchun – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Mariola Kuczera – Postek – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Beata Lisowska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Magdalena Łukasik – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Jadwiga Majeranowska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Katarzyna Malicka – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Anna Małek – Sendra – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Katarzyna Pankiewicz – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Sławomir Piwowarek – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Sonia Skrętkowska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Joanna Spisak – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Marzena Szczerbicka – Grzybowska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Liliana Wilk – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Katarzyna Wloka – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Iwona Woitun – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Janina Wysocka – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Anna Zych – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szanowni Państwo.
 W związku z trudną sytuacja pandemii i związaną z nią izolacją oraz nauczaniem zdalnym Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna zwraca się z prośbą o określenie Państwa oczekiwań w zakresie wsparcia psychologiczno - pedagogicznego przez specjalistów naszej poradni. Równocześnie przypominamy, iż poradnia uruchomiła mailowy kontakt zaufania, telefoniczne wsparcie emocjonalne oraz konsultacje i porady drogą mailową. Ponadto uruchomiony został też kontakt terapeutyczny przez Skype'a lub Messengera dla osób, które nie mogą czekać do zakończenia epidemii. Zapraszamy do korzystania z naszej oferty wsparcia. Katarzyna Wloka - konsultant Państwa placówki

.................................................................................................................................................................................................................................

 Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film "Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci. W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.

Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U

Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.

Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

.....................................................................................................................................................................................................................................

Działajmy razem przeciwko koronawirusowi! – Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu – takie jak zawieszenie zajęć w uczelniach oraz odwołanie imprez masowych. Wiele jednak zależy od Ciebie!

  • Unikaj skupisk ludzkich.
  • Jeśli charakter Twojej pracy na to pozwala – zwróć się do przełożonego o umożliwienie pracy zdalnej.
  • Myj często ręce, nie dotykaj bez potrzeby twarzy.
  • Zwracaj uwagę innym na właściwe zachowania!

.....................................................................................................................................................................................................................................

Drodzy Rodzice i Wychowankowie!

     Od kilku miesięcy świat walczy z pandemią koronawirusa. Problem ten dotyczy także Polski. Zamknięte zostały urzędy, instytucje kulturalne i oczywiście szkoły.  Z myślą o naszych wychowankach i rodzicach, publikujemy bazę stron, związanych z nauką i rozrywką edukacyjną. 
                                     Prosimy korzystać i udostępniać.
               Strona będzie na bieżąco uzupełniana, wszelkie sugestie mile widziane.

Materiały edukacyjne – polecane platformy, strony i serwisy internetowe

  1. pl
  2. Portal wiedzy dla nauczycieli
  3. Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
  4. Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
  5. Portal lektury.gov.pl
  6. Strona Centrum Nauki Kopernik
  7. Portale edukacyjne IPN: Portal edukacyjny Instytutu Pamięci NarodowejSerwis IPN Przystanek historia
  8. Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
  9. Serwis Ninateka
  10. Serwis Muzykoteka Szkolna
  11. Biblioteka Cyfrowa Polona
  12. Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
  13. Serwis Telewizji Polskiej
  14. Serwis Polskie Radio Dzieciom

 Epodreczniki.pl 

https://epodreczniki.pl/
To bezpłatne, stworzone i administrowane przez Ministra Edukacji Narodowej narzędzie edukacyjne, które oferuje nauczycielom i uczniom gotowe materiały dydaktyczne. Platforma umożliwia także tworzenie, współtworzenie nowych treści i dzielenie się nimi z uczniami, tworzenie testów sprawdzających. Daje również możliwość śledzenia postępów uczniów,        a nawet indywidualizację pracy z uczniem.

Materiały dostępne na platformie są:

  • bezpłatne,
  • zgodne z podstawą programową dla szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych,
  • udostępniane na otwartej licencji Creative Commons zapewniającej korzystanie z e-materiałów przez nauczycieli – oznacza to, że można je dowolnie wykorzystywać, przerabiać, drukować, kopiować itd.,
  • dostępne z  różnych urządzeń (komputer, laptop, tablet, smartfon),
  • dostosowane do potrzeb uczniów z różnymi dysfunkcjami.

Na platformie nauczyciele i uczniowie mają do dyspozycji:

  • e-podręczniki i e-materiały do większości przedmiotów ogólnokształcących na wszystkich etapach kształcenia,
  • dodatkowe zasoby dydaktyczne do poszczególnych przedmiotów, w tym filmy edukacyjne, audiobooki,
  • przykładowe programy nauczania i scenariusze zajęć.

Zarejestrowani i zalogowani użytkownicy mogą korzystać z edytora treści, który daje możliwość tworzenia treści edukacyjnych dostosowanych do urządzeń mobilnych. Warto podkreślić, że nauczyciel może udostępniać materiały nawet tym uczniom, którzy nie są zarejestrowani.

Na platformie można znaleźć także linki do materiałów edukacyjnych partnerów serwisu.

Zachęcamy do zapoznania się z krótkimi filmami instruktażowymi, które pokazują, w jaki sposób korzystać z platformy e-podręczniki.

 Portal Scholaris 

http://www.scholaris.pl/
To portal wiedzy dla nauczycieli, który zawiera bezpłatne materiały edukacyjne dostosowane do wszystkich etapów kształcenia. Zasoby portalu są kompatybilne z tablicami interaktywnymi i innymi urządzeniami wspomagającymi pracę nauczyciela, np. tabletami.
Portal zawiera ok. 28 tys. pojedynczych, interaktywnych materiałów, które mogą być pomocne w realizacji treści ze wszystkich przedmiotów, na różnych poziomach edukacyjnych. Są to m.in.: scenariusze lekcji, ćwiczenia, teksty, animacje, slajdy, symulacje, gry dydaktyczne, filmy. Wszystkie materiały Scholarisa, bez względu na przyporządkowanie do poprzedniej lub aktualnej podstawy programowej, mogą być pomocne w pracy ucznia i nauczyciela.
Wyszukiwanie na portalu jest możliwe zarówno dla poprzedniej, jak i obecnie obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego (po wybraniu zakładki „Nowa podstawa programowa” użytkownik zostanie przeniesiony na portal.scholaris.pl). Korzystając z wyszukiwarki, można filtrować zasoby według: etapów edukacyjnych, przedmiotów, typów zasobu, słów i wyrażeń kluczowych.

Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych – www.cke.gov.pl
Uczniowie i nauczyciele znajdą tutaj materiały przydatne i pomocne w systematyzowaniu, utrwalaniu wiedzy, a także wspierające ich w przygotowaniach do egzaminów.

Linki do materiałów egzaminu ósmoklasisty:

Linki do materiałów o egzaminie maturalnym:

 Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
http://wlaczpolske.pl
Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą udostępnia materiały edukacyjne dla dzieci polskich uczących się za granicą w formie podręcznika internetowego „Włącz Polskę!”. Jest to zbiór zasobów edukacyjnych wykorzystywanych do tworzenia podręczników dla uczniów szkół polskich na całym świecie.
Strona internetowa www.wlaczpolske.pl, na której znajduje się podręcznik, pozwala łączyć różnorodne materiały edukacyjne, dostosowując je do wieku, poziomu znajomości języka polskiego, potrzeb czy zainteresowań. Dostępne materiały obejmują nauczanie wczesnoszkolne, język polski, wiedzę o Polsce oraz historię i geografię Polski. 
Dostęp do zasobów jest otwarty (nie wymaga logowania) i nieodpłatny. Każdy użytkownik ma prawo je powielać, kopiować, dystrybuować i zapisywać w formie pliku PDF na własnym komputerze, tablecie czy smartfonie. Po zapisaniu własnej wersji podręcznika otworzenie materiałów nie wymaga dostępu do internetu. Pliki PDF można także wydrukować na dowolnej drukarce. 

Portal lektury.gov.pl
https://lektury.gov.pl/
To portal internetowy zawierający większość szkolnych lektur dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Użytkownicy mogą pobierać książki zarówno na swój komputer, jak również czytnik ebook czy też komórkę. Wszystkie pozycje są dostępne bezpłatnie, bez konieczności zakładania konta oraz logowania.

Strona internetowa Centrum Nauki Kopernik https://esero.kopernik.org.pl/

Strona oferuje publikacje popularno-naukowe i materiały edukacyjne o tematyce kosmicznej. Są to m.in. scenariusze lekcji, broszury informacyjne i filmy edukacyjne.

Portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej https://ipn.gov.pl/pl/edukacja-1
Na portalu IPN w zakładce Edukacja znajdują się specjalne podstrony dla uczniów i nauczycieli, na których są udostępniane bezpłatne materiały edukacyjne. W serwisie można znaleźć m.in. teki edukacyjne, filmy dokumentalne, spoty historyczne i inne materiały audiowizualne przedstawiające np. serie komiksów o II wojnie światowej czy symbole narodowe.

Serwis IPN Przystanek historia

https://przystanekhistoria.pl
Przystanekhistoria.pl to popularnonaukowy serwis internetowy. W przystępny i atrakcyjny sposób prezentuje on ustalenia historyków współpracujących z Instytutem Pamięci Narodowej. Obecnie na portalu przystanekhistoria.pl znajduje się kilkaset artykułów popularnonaukowych poświęconych historii Polski XX wieku. Odbiorcy serwisu mogą również bezpłatnie korzystać z ponad 800 publikacji cyfrowych, w tym książek, czasopism wydawanych przez IPN, katalogów wystaw, dodatków do prasy oraz broszur okolicznościowych.
Dodatkowo na podstronach Biblioteka Cyfrowa oraz Audio/Video twórcy portalu udostępnili blisko 1000 materiałów multimedialnych. Są to m.in.: filmy dokumentalne, relacje z konferencji, spotkań autorskich oraz addycje radiowe.

 Strona Krajowego Biura programu eTwinning 
https://etwinning.pl/inspiracje-2/inspiracje
Zachęcamy również do odwiedzenia europejskiej strony internetowej programu eTwinning – zakładka „Zainspiruj się”. Na tych stronach nauczyciele znajdą gotowe zestawy projektowe przetłumaczone na język polski, jak również pojedyncze zadania dla nauczycieli niemal każdej specjalności. Materiały można wykorzystać przede wszystkim do realizacji projektów eTwinning, jak również innych działań edukacyjnych. Strony to nieoceniona baza inspiracji.

Serwis Ninateka
https://ninateka.pl/edu
To serwis, na którym znajdują się filmy dokumentalne, fabularne, reportaże, animacje, filmy eksperymentalne, zapisy spektakli teatralnych i operowych, rejestracje koncertów, relacje dokumentujące życie kulturalne i społeczne oraz audycje radiowe.
Łącznie w serwisie dostępnych jest ponad 7 tysięcy plików audio i video. Wszystkie są bezpłatne i dostępne bez logowania. Można z nich korzystać na wszelkich urządzeniach cyfrowych: komputerach stacjonarnych i przenośnych, tabletach, smartfonach.
Dodatkowo serwis udostępnia konto EDU, które jest skierowane do nauczycieli oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Posiadacze takiego konta mogą bezpłatnie korzystać z materiałów audiowizualnych o charakterze edukacyjnym, w tym scenariuszy lekcji. Z konta EDU skorzystają przede wszystkim nauczyciele języka polskiego, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie, historii, muzyki oraz prowadzący zajęcia dodatkowe np. z zakresu wiedzy o filmie lub teatrze.
Serwis Muzykoteka Szkolna 
http://www.muzykotekaszkolna.pl/
Muzykoteka Szkolna to nowoczesne narzędzie wspomagające tradycyjną edukację muzyczną, które aktywizuje i stymuluje zainteresowanie muzyką. Serwis powstał na zlecenie MKiDN, a jego wydawcą jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
W serwisie jest dostępnych blisko pół tysiąca utworów muzycznych, od barokowych oper, przez wielkie dzieła symfoniczne, aż po muzykę wokalną i eksperymentalną. Z zasobów serwisu można korzystać bez logowania lub – po zarejestrowaniu – w ramach konta nauczycielskiego lub uczniowskiego.

 Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji 
www.bc.ore.edu.pl
Biblioteka Cyfrowa ORE gromadzi i udostępnia materiały oraz publikacje opracowane w ramach działalności Ośrodka. Obecnie oferuje 960 tytułów książek i czasopism dla nauczycieli i wszystkich zainteresowanych problematyką oświatową.

Biblioteka Cyfrowa Polona
www.polona.pl
Polona to jedna z najnowocześniejszych bibliotek cyfrowych na świecie i jednocześnie największa tego typu biblioteka w Polsce. Biblioteka Narodowa, administrator Polony, udostępnia w serwisie nie tylko swoje zbiory, ale też obiekty innych instytucji.
W Polonie można znaleźć: rękopisy iluminowane, najstarsze polskie książki drukowane, ryciny, rysunki oraz publikacje popularne – pocztówki, stare elementarze, książki dla dzieci, książki kucharskie czy dawne poradniki. Większość udostępnionych zbiorów należy do domeny publicznej, dzięki czemu można je za darmo pobierać i dowolnie wykorzystywać.

Serwis Telewizji Polskiej
https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20-
Telewizja Polska przygotowała dla dzieci i młodzieży produkcje o charakterze edukacyjnym, popularnonaukowym i kulturalnym. Na kanale dziecięcym TVP ABC w godz. 8:00-13:00 młodzi widzowie będą mogli codziennie obejrzeć różne programy edukacyjne.
Wśród nich są m.in.: „Al-chemik” – program, który w przystępny sposób wyjaśnia zjawiska chemiczne i fizyczne, a także „Zaczarowany świat”, dzięki któremu dzieci zrozumieją trudne pojęcia związane ze sztuką. TVP ABC zaprasza również najmłodszych do oglądania programów takich jak: „Teleranek”, „Zagadki zwierzogromadki”, „Zwierzaki czytaki” oraz „Studio ABC”.”
Także TVP Kultura uruchamia specjalne pasmo dla dzieci i młodzieży. Codziennie w godz.13:00-17:00 widzowie będą mogli zobaczyć koncerty, wartościowe produkcje filmowe, spektakle Teatru Telewizji, seriale zgodne z obowiązującym kanonem lektur. Wśród najważniejszych produkcji wyemitowanych w najbliższych tygodniach znajdą się: „Twój Vincent”, „Tango” (Teatr Telewizji), „Wesele”, „Herbert – mosty” – cykl programów publicystycznych, „Śladami wielkich kompozytorów” – cykl dokumentalny, „Hamlet”, „Mały książę”, „Ogniem i mieczem”, „Dzieje mistrza Twardowskiego”, „Awantura o Basię” oraz koncert Doroty Miśkiewicz i zespołu Kwadrofonik „Lustosławki/Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci”. W popołudniowym paśmie nie zabraknie również programów naukowych i przyrodniczych.
Serwis Polskie Radio Dzieciom 
www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom
To całodobowa stacja radiowa zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. W ramówce znajdują się audycje edukacyjne, naukowe i rozrywkowe rozwijające wyobraźnię i budujące kreatywność dzieci. Pasmo wieczorne, kierowane do osób dorosłych, to kompendium wiedzy w zakresie wychowania, rozwoju, kultury i sztuki.
Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom starają się być wszędzie tam, gdzie dzieje się coś interesującego i wartościowego dla najmłodszych. W swoich programach realizują misję edukacyjną i dbają o poprawność językową. Programy emitowane na antenie Polskiego Radia Dzieciom wspierają rozwój wyobraźni i kreatywności. Wspomagają także proces edukacji, odnosząc się pośrednio i bezpośrednio do programu nauczania.

Departament Informacji i Promocji

Ministerstwo Edukacji Narodowej

.....................................................................................................................................................................................................................................

                                                                        Koronawirus cię przeraża?    Jak radzić sobie ze stresem?                                                              
     Lęk, niepokój i złość to normalne emocje związane z doniesieniami medialnymi o zagrożeniach. Stres negatywnie wpływa na odporność i sprawia, że nie podejmujemy racjonalnych decyzji. Trudno zachować zimną krew, gdy wokół wszyscy panikują. Dlatego też, aby chronić siebie i swoją rodzinę, należy stosować metody, które pozwolą nam radzić sobie z niepokojem. Przedstawiamy techniki polecane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Przeczytaj je i weź głęboki oddech. Niepokój jest czymś naturalnym . To normalne, że podczas kryzysu czujemy się smutni, zestresowani, zdezorientowani, wystraszeni lub rozdrażnieni. O swoich uczuciach warto porozmawiać z osobami, którym ufasz – zwłaszcza z rodziną i przyjaciółmi. Postaraj się nie tłamsić uczuć w sobie.

Wyjątkowa sytuacja wymaga wyjątkowych rozwiązań.
      Na początek ustalcie rodzinne zasady współżycia na najbliższy czas. Usiądźcie wspólnie i porozmawiajcie ze sobą szczerze:                                                  - Jakie dla każdego z was mogą być najtrudniejsze rzeczy w czasie izolacji?                                   
- W jaki sposób możecie się nawzajem wspierać?                                                                         
- Jakie są mocne strony każdego członka rodziny, które pomogą rodzinie przejść przez ten czas?                                                                                              Poznając punkty widzenia wszystkich domowników oraz ich obawy i nadzieje związane z zaistniałą sytuacją, przede wszystkim można lepiej się zrozumieć i wzajemnie wspierać.

Opracujcie plan i doceńcie rutynę
     Opracujcie plan dnia, w którym uwzględnicie czas na pracę lub naukę, obowiązki domowe oraz czas wolny – zarówno ten spędzany razem, jak i osobno.    Pamiętajcie, że jesteście jednym zespołem i to od was wszystkich zależy to, jak będzie się wam żyło w najbliższych dniach. Współpracujcie, uczciwie dzielcie się obowiązkami i nawzajem ułatwiajcie sobie robienie tego, co niezbędne.

Róbcie rzeczy razem i stawiajcie sobie cele
   Zaplanujcie rzeczy, które możecie robić wspólnie, całą rodziną. To prawda, w obecnej sytuacji macie ograniczone możliwości, ale wciąż jest ich sporo. Rodzinny wieczór filmowy czy turniej gier planszowych? Teraz jest czas na to, na co wcześniej go brakowało. Odnówcie też (lub stwórzcie nowe) rodzinne rytuały – np. wspólne posiłki. Tylko wiarygodne informacje. Zbierajcie informacje z wiarygodnego źródła. Postarajcie się „na zimno” ocenić ryzyko zachorowania. Poczytajcie na temat ochrony przeciwirusowej i stosujcie się do wskazówek. Najlepiej korzystać z instrukcji na stronach rządowych lub oficjalnych organizacji zdrowotnych (np. WHO). Ograniczcie konsumpcje z mediów. Jeśli to doniesienia medialne powodują u Was stres – spędzajcie mniej czasu przed telewizorem lub ekranem komputera.

Zadbajcie o przestrzeń, ruch i bezruch
     Wyznaczcie w domu pewne „specjalne” przestrzenie. Jeśli ktoś pracuje zdalnie – niech ma do tego miejsce, w którym nikt nie będzie mu przeszkadzał. Tak samo dzieci potrzebują miejsca, w którym będą mogły się uczyć, dopóki szkoły są zamknięte. Choć konieczność pozostania w domu znacznie to utrudnia, zadbajcie o aktywność fizyczną. Dzieci i młodzież dzięki niej spożytkują nadmiar energii, ale będą też mniej znudzone i sfrustrowane. Każdemu zresztą ruch dobrze zrobi. Wspólne ćwiczenia czy taniec mogą być okazją do dobrej zabawy. Jeśli macie ogród, jesteście w jeszcze lepszej sytuacji – ubierzcie się cieplej i pograjcie w piłkę albo chociaż w berka.

Pamiętajcie, że nie jesteście sami
     Nowe technologie dają dużo możliwości. Możecie kontaktować się ze swoimi bliskimi poprzez Skype, video-czat, telefonując do siebie. To wzmocni wasze więzi społeczne i obniży uczucia osamotnienia.

Próbujcie więcej się śmiać, nawet z tego, co niedoskonałe.
      Czasami warto wmówić sobie, że jest lepiej, niż jest naprawdę. Siła autosugestii jest czasami bardzo silna. Bez świata negatywu, czasami trudno byłoby nam zobaczyć pozytywów. Śmiejcie się ze swoich przywar, z tego, całego chaosu, który was otacza. Czasami wręcz wymuszajcie ten śmiech. Może warto odkryć jogę śmiechu. To praktyka polegająca na wywoływaniu śmiechu przez specjalne ćwiczenia, proste techniki oddechowe jogi i relaksację. W czasie kwarantanny zajęcia z jogi śmiechu odbywają się również on-line.

Jak w takim razie spędzać czas w domu? Co robić, żeby się nie nudzić                                                                                                                                    Wspólne rodzinne granie w gry planszowe i karty, gra na konsoli, wspólne gotowanie, układanie puzzli, wideo rozmowa z przyjaciółmi, wspólne rodzinne oglądanie albumów ze zdjęciami, słuchanie muzyki, zabawa z pupilem lub rodzeństwem, rozwiązywanie krzyżówek, czytanie książek, porządki w domu, prowadzenie pamiętnika, nauka języków.

 Natomiast jeśli lubisz podróżować i poznawać ciekawe miejsca, zapraszamy do wirtualnego zwiedzania Polski i świata:                                                                                      
strona: https://www.wirtualnykraj.pl

.....................................................................................................................................................................................................................................

Pomoc dla dzieci i młodzieży

116 111 – Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży
Zadzwoń lub napisz, gdy coś Cię martwi, masz jakiś problem, nie masz z kim porozmawiać lub wstydzisz się o czymś opowiedzieć. Od 1 stycznia 2018 roku jest czynny codziennie od godziny 12.00 do 2.00 w nocy, wiadomość przez stronę www.116111.pl możesz przesłać całą dobę. Pomoc świadczona przez konsultantów Telefonu 116 111 jest całkowicie bezpłatna.
.....................................................................................................................................................................................................................................

                                                   Pierwsza pomoc przedmedyczna.

Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb.
Etapy pierwszej pomocy
1. ocena sytuacji
2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia
3. ocena stanu poszkodowanego
4. wezwanie pomocy
- 999 - Pogotowie Ratunkowe
- 112 - Centrum Powiadamiania Ratunkowego
- 998 - Straż Pożarna
- 997 - Policja
5. udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej według potrzeby
Treść wezwania pomocy
- miejsce zdarzenia
- co się stało
- stan poszkodowanych
- liczba poszkodowanych
- wiek i płeć poszkodowanych
- imię i nazwisko zgłaszającego i numer zwrotny
NIGDY NIE ODKŁADAJ PIERWSZY TELEFONU
Zasady udzielania pierwszej pomocy
- wezwać fachową pomoc
- dbać o drożność dróg oddechowych
- dbać o komfort termiczny poszkodowanego
- dbać o komfort psychiczny poszkodowanego
- pozostać na miejscu zdarzenia
- kontrolować oddech co 1 minutę
- nie poruszać poszkodowanego bez potrzeby
- nie podawać leków
- nie podawać niczego do jedzenia, do picia
Uwaga!
Zmiana pozycji poszkodowanego jest konieczna jedynie gdy:
- brak oddechu poszkodowanego
- istnieje bezpośrednie zagrożenie na miejscu wypadku i konieczna jest ewakuacja (zawsze na plecach!)
Zasady zabezpieczenia Ratownika
- rękawiczki ochronne
- maseczka do sztucznego oddychania
Zasady zastosowania pozycji bocznej ustalonej. Pozycję boczną ustaloną (bezpieczną) stosujemy gdy:
- odchodzimy od poszkodowanego (np.: wezwać pomoc)
- poszkodowany ma niekontrolowane wydzieliny (treść żołądka, krew, ślinotok)
Ocena stanu poszkodowanego
1. Ocena przytomności
- próba nawiązania kontaktu słownego (np.: halo, proszę otworzyć oczy, czy Pan/Pani mnie słyszy)
- próba nawiązania kontaktu dotykiem(np.: poklepanie po ramieniu)
2. Wezwanie pomocy z otoczenia, gdy poszkodowany jest nieprzytomny
3. Ocena oddechu
- udrożnić drogi oddechowe przez odchylenie głowy do tyłu
- badanie oddechu trzema zmysłami (przez minimum 10 sekund lub do 2 wydechu)
a) widzę ( obserwuję ruch klatki piersiowej)
b) słyszę (słuchać szmery z dróg oddechowych)
c) czuję (wyczuć ciepło wydychanego powietrza)
Jeżeli poszkodowany jest w innej pozycji niż leżenie na plecach należy zmodyfikować sposób badania oddechu (np. wierzchem dłoni).
Zatrzymanie oddechu i krążenia
- Podstawowe Podtrzymywanie Życia (PPŻ/ang. BLS)
To inaczej
- Resuscytacja Krążeniowo-Oddechowa (RKO/ang. CPR)
Jeżeli poszkodowany nie oddycha należy rozpocząć schemat Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej (RKO/ang. CPR)
- bez oddechów wstępnych
- 30 ucisków klatki piersiowej w miejscu skrzyżowania linii ,,pępek-nos?? ? ,,linia sutków?? (częstotliwość ucisków 100 razy /1minutę, głębokość 3-5cm)
- 2 oddechy ratownicze (ok. 1s wdech)
Należy pamiętać o udrożnieniu dróg oddechowych przez odchylenie głowy do tyłu (,,czoło-żuchwa??).
Masaż serca wykonujemy zawsze na twardym, stabilnym podłożu, a poszkodowany musi leżeć na plecach.
Celem jest:
- rozprowadzenie krwi po organizmie
- dostarczenie tlenu do mózgu
Mózg umiera w ciągu 4-5 minut jeżeli nie podejmujemy resuscytacji u osoby bez oddechu.
Resuscytację przerywa:
1. Przybycie wykwalifikowanych służb lub podjęcie akcji przez innego ratownika
2. Powrót oddechu poszkodowanego
3. Zmęczenie ratownika (brak sił do dalszego prowadzenia akcji przez)

Film instruktażowy:
https://www.youtube.com/watch?v=-yF_1BM3F8E
.
....................................................................................................................................................................................................................................

❌Potrzebujesz pomocy, zadzwoń.                   ❌ Nie potrzebujesz, przekaż dalej

Młodzieżowe Pogotowie Emocjonalne
Chcesz pogadać? - Zadzwoń
Masz doła? - Zadzwoń
Masz problemy z domownikami 
( kłótnie, przemoc)? - Zadzwoń
Boisz się #koronawirusa? - Zadzwoń?
lub napisz sms/@flowfundacja>

Kontakt: od środy do niedzieli,
godz.17.00 - 1.00 w nocy
tel 725 400 309
.
....................................................................................................................................................................................................................................

 Jak się skupić podczas nauki? –   problemy z koncentracją u dzieci i młodzieży.

Problemy z nauką najczęściej związane są z zaburzeniem koncentracji. Jest to dość powszechna przypadłość zarówno wśród osób dorosłych i młodzieży, jak i małych dzieci. Uczyć musimy się stale – w szkole podstawowej, w gimnazjum, w szkole średniej, potem na studiach, a nawet w pracy, gdy wyjeżdżamy na kursy i szkolenia. Koncentracja jest również niezbędna w podstawowych czynnościach dnia codziennego, które wykonuje każdy z nas, chociażby przy dłuższej rozmowie, kiedy jesteśmy zmuszeni skupić się, aby nie zgubić wątku i pamiętać o podstawowych informacjach, które przekazała nam druga osoba. Koncentrowanie się towarzyszy nam również podczas czytania książek, słuchania audiobooków, a nawet oglądania filmów, czyli czynności, które stanowią swego rodzaju rozrywkę. Bez odpowiedniego skupienia się oraz sprawnej pamięci nie bylibyśmy w stanie funkcjonować. Jednak co w przypadku, gdy zaobserwujemy u naszych dzieci problemy z koncentracją i nauką? 

Kiedy nastolatek zasiada do odrabiania lekcji na jego biurku ląduje książka, zeszyt, długopis oraz bardzo często smartfon, tablet i komputer. Według amerykańskich badań ponad połowa nastolatków odrabiając lekcje równocześnie ogląda telewizję, przegląda portale społecznościowe, pisze sms-y lub słucha muzyki. Jak się skupić w takich warunkach?

„Mam podzielną uwagę” – przekonuje młody człowiek, często wzorem swojego taty lub mamy. Prawda jednak jest taka, że efektywność spada, kiedy robimy kilka rzeczy na raz. Mózg musi bowiem „przełączać się” z jednej aktywności na inną i za każdym razem od nowa skupiać się na tym, co akurat robi. Przypomina to jazdę samochodem w korku – przyspieszanie – hamowanie – zmiana biegu – przyspieszanie – hamowanie – zmiana biegu - Taka podróż męczy, trwa dłużej niż płynna jazda pustą ulicą, a samochód jadący jakby miał czkawkę zużywa więcej paliwa. Z mózgiem pracującym nad jakimś zadaniem jest podobnie. Młodzi ludzie wychowywani w świecie naszpikowanym multimediami potrzebują nauczyć się rozsądnie z nich korzystać i odkładać je wtedy, kiedy trzeba skupić się na czymś innym.

Jak pomóc dziecku skupić się podczas nauki?
Oczywiście są osoby, które świetnie sobie radzą i potrafią efektywnie pracować w środowisku bogatym w bodźce. Jeśli jednak zauważamy, że dziecko ma problemy z koncentracją, możemy spróbować mu pomóc wprowadzając nawet niewielkie zmiany.
Najpierw porozmawiajmy. Wspólnie z nastolatkiem zastanówmy się, jak się skupić, co rozprasza i dlaczego warto podjąć działania, które wspomogą koncentrację. Starajmy się razem wypracować zasady i sposoby. Na przykład takie:

  1. Podczas odrabiania lekcji, tablet, komórkę i pilot TV odkładamy w miejsce poza zasięgiem wzroku (nawet wynieśmy je do drugiego pokoju).
  2. Na biurku znajdują się tylko rzeczy faktycznie potrzebne do pracy – często wystarcza zeszyt i długopis. Resztę odkładamy poza biurko.
  3. Jedno zadanie naraz – jeśli piszesz wypracowanie z polskiego, nie myśl o matematyce. Kiedy odrabiasz lekcje, nie wołam cię do pomocy w kuchni. Niech ta zasada obowiązuje też w świecie multimediów – jeśli oglądasz film na YouTube, to skup się na tym, nie sprawdzaj jednocześnie Facebooka, Snapchata, czy Tweetera. Jedna aktywność naraz.
  4. Jeśli elementem pracy domowej czy nauki jest wyszukanie informacji w internecie, obejrzenie filmu, czy wykonanie jakiegoś zadania online, skupiamy się na tym jednym zadaniu. Nie sprawdzamy przy okazji maili, Facebooka, Tweetera. Najlepiej, żeby otwarte były tylko te strony www, które potrzebne są do wykonania zadania – resztę zamykamy.
  5. Staramy się dokończyć rozpoczęte zadanie. Jeśli jest czasochłonne, podzielmy je od razu na konkretne etapy i zaplanujmy przerwy.
  6. Potrzebne krótkie przerwy w nauce wypełniamy aktywnością fizyczną – kilka ćwiczeń, przewietrzenie pokoju, spacer z psem.
  7. Szanujemy potrzebę obcowania z multimediami – na to też musi być czas. Łatwiej będzie dziecku skupić się na nauce, jeśli będzie pewne, że nie musi walczyć o czas na gry komputerowe, że ma ten czas zagwarantowany.
  8. Ustalamy i przestrzegamy planu pracy, w którym znajdzie się określony czas na odrabianie lekcji, ale też osobny czas na obcowanie z komputerem, tabletem czy smartfonem, na przyjemności i odpoczynek.Zastanówmy się, co rzeczywiście rozprasza, a co nie przeszkadza lub wręcz pomaga się skupić. Na przykład muzyka – specjaliści twierdzą, że odpowiednio dobrana (klasyczna lub medytacyjna) może pomagać w koncentracji, ale nie każdemu. Weźmy też pod uwagę, że cyfrowe media to nie jedyna przeszkoda w skupieniu się na nauce. Zmęczenie, przeładowanie, niewyspanie, stres, złe samopoczucie, alergia – jest naprawdę sporo czynników, które mogą wpływać na koncentrację. Dlatego czasami od odrabiania lekcji ważniejsze jest wyspanie się, odpoczynek, lub ciepła rozmowa o tym, co trapi nastolatka. Pracę nad szkolnymi zadaniami trzeba zaplanować tak, by uwzględniała inne potrzeby młodego człowieka.

I jeszcze jeden bardzo ważny sposób rozwijania u dzieci i młodzieży umiejętności koncentracji: nasz własny przykład. Postępujmy tak, jak chcemy, aby postępowało nasze dziecko. A więc koniec z wysyłaniem sms-ów podczas prowadzenia samochodu, koniec z odbieraniem telefonów podczas kolacji, z przerywaniem rozmowy, żeby sprawdzić e-mail „bo mi pingnęło”. Jeśli my wiemy, jak się skupić i umiemy skoncentrować się na naszych zadaniach, dziecku będzie łatwiej wypracować sobie własne sposoby na koncentrację.